Dacia Logan

2011-12-29

    Dacia 1100

    För ett par veckor sedan hämtade jag ut en ny Dacia Logan för att byta ut min gamla Mazda 5.

    Varken jag eller frun är särskillt intresserade av bilar och tyckte egentligen att Mazdan var lite väl dyr för att bara användas som transportmedel.

    Utbudet av ganska små bilar med sju möjliga sittplatser har ökat ordentligt de senaste åren. Undra om det beror på att familjer blir större eller att stora familjer inte har råd att köpa stora bilar längre.

    Det här är vår tredje bil med 5+2 säten. De tidigare var en Opel Zafira från 2003 och en Mazda 5 från 2007.

    Än så länge är jag nöjd med vår Dacia Logan. Det är klart att man saknar små finesser, som finns i de flesta moderna bilar, nästan varje gång man är ute och kör, men saknaden försvinner fort med en kontrollfråga om huruvida det är värt hundra tusen eller så.

    Bränsleförbrukningen verkar hamna på ungefär 7,7 liter (bensin) per 100 kilometer.

    Någon tipsade mig om att det är billigare med etanol på sommaren så om jag kommer ihåg, och klurar ut hur man nollställer mätaren, kommer det en rapport om etanolförbrukning i höst.

    Mazdan hade en ganska stark dieselmotor.

    Ganska stark är nog det sista man skulle säga om motorn i Dachian. Om det blir ännu slöare med etanol blir det nog ett väldigt kort etanolexperiment.

    Så här ser den ut, fast vår är röd: Dacia Logan

    Sätena är ganska mjuka och platta, till skillnad från de skålade ‘sport’-stolarna i Mazdan, som jag aldrig kom överens med.

    Baksätet är även det platt och odelat. Det gör att man sitter rätt ok även om man är tre personer i det. Utan skålning i sätet kan man sitta närmare dörrarna och mittenplatsen blir inte så kamelaktig. Även det andra baksätet är odelat, men jag tror inte vi kommer försöka klämma in tre personer där särskilt ofta. Det finns dessutom bara två säkerhetsbälten. Däremot sitter vi vuxna, som inte är mer än 170 cm, rätt ok även längst bak.

    Överlag är jag nöjd med Dacian, men som sagt får man hejda sig lite ibland när man saknar bekvämlighet. Vi fick tex. bara en nyckel med fjärrkontroll till centrallåset, som dessutom bara går att kontrollera med en knapp på instrumentpanelen.’

    Om någon undrar kan jag meddela att det gick precis lika fort att fylla en Dacia Logan med godispapper och Mc Donalds-sopor som alla andra bilar vi ägt.