Handelsbanken fail!

2010-09-27

    Jag ordnade ett betalkort från Handelsbanken åt min trettonåriga son ett par veckor innan semestern. Redan när kortet skulle hämtas ut blev det en del strul för att de inte lyckades tala om att sonen var tvungen att hämta ut kortet personligen.

    Till saken hör att jag ordnade allt pappersarbete på kontoret närmast arbetsplatsen som jag var på då. Det är inte riktigt ett bankkontor som sonen hinner ta sig till före tre en skoldag.

    Kortet fungerade utmärkt, det var lätt för mig att ge honom pengar utan att behöva springa till Bankomaten och han behövde inte springa runt med kontanter eftersom det gick att betala med kortet nästan över allt.

    I början på september kom första chocken; Handelsbanken hade då debiterat trettonåringen 100 kronor i ränta för att han enligt uppgift hade övertrasserat kontot med, hör och häpna, 14 öre. Det visade sig efter lite efterforskningar att det förmodligen var Överskottsbolaget i Märsta som inte riktigt kollar saldo innan de drar pengar vid kortbetalningar.

    Redan här kan man ju undra hur de tänker när de gör en presumtiv livskund avigt inställd till sitt varumärke. Det borde vara värt mer än 100 kronor i alla fall.

    Jag hade i min enfald trott att jag genom att ge grabben ett kort utan kredit sett till att han inte kunde bli skuldsatt, men det var tydligen inte riktigt samma mål som Handelsbanken hade med den affärsrelationen.

    Efter att jag ringt banken och satt in en krona för att täcka skulden lovade de att ta bort den debiterade hundralappen. Döm om min förvåning när sonen ringer och upprört undrar varför Bankomaten precis åt upp hans kort. Han har då varit inne på närmaste Handelsbankskontor och frågat vad som händer utan att få något svar.

    Jag ringer kontoret som sonen precis varit i kontakt med och de verkar inte ha någon som helst koll, men jag blir i alla fall lovad ett nytt kort.

    Några dagar senare drabbas jag av bankchock nummer två, när det nya kortet anlänt och aktiverats, vid obligatorisk personligt besök i banken, visar det sig inte fungera, vare sig i butik eller Bankomat. Den här gången har Handelsbanken tagit ut en avgift på 75 kronor för ersättningskortet de skickat ut. Nu har de sett till att övertrassera kontot en gång till.

    Way to go Handelsbanken!

    Det visar sig att mannen jag pratade med på kontoret vid min arbetsplats spärrat det då övertrasserade kortet varpå det konfiskerades av Bankomaten.

    Vilken tur att bostadslånen jag har hos Handelsbanken har kort löptid så att jag kan ta flytta dem någon annanstans. Jag vill inte ha mer med Handelbanken att göra.