En dålig recension

2009-02-06

    Efterdyningarna av mitt recensionsförsök av UNI_BAS blev inte riktigt vad jag tänkt mig. Jag installerade UNI_BAS och blev så irriterad på de tekniska bristerna att jag gav upp innan jag hunnit utföra något ekonomiarbete i programmet. Strax därefter ringde en engagerad representant från Unicell och pratade med mig i nästan en timme. Jag lovade honom att se förbi de tekniska ‘petitesserna’ och verkligen försöka använda programmet. Innan jag hunnit skriva en ny recension hann någon (som jag förmodar jobbar hos Unicell) skriva en lång kommentar. Det känns ju rätt bra att de svarar, men jag tycker att de gräver ner sig ännu mer.

    Den jag talade med hävdade att målgruppen för programmet är folk som inte är bokföringsexperter och förmodligen inte heller särskilt datorvana. Hur sjutton kan man då hävda att en PDF i installationskatalogen är en bra introduktion till programmet? Om det tar dem mer än 20 minuter att få en länk till PDF:en i startmenyn, bredvid programmet, borde de byta utvecklingsmiljö och/eller utvecklare.

    Inne i programmet finns ingen uppenbar funktion för att få hjälp. Om man går till ‘Help’ i menyn kan man få en massa fransk text som verkar handla om epostinställningar. Efter telefonsamtalet och Nicke Nyfikens kommentar fick jag reda på att knappen längst ner som det står ‘Video’ på öppnar en instruktionsvideo för det aktuella formuläret. Det är ju en jättebra funktion. Varför skriver man inte bara ‘Hjälp’ på knappen och kopplar den till F1-knappen på tangentbordet? Tyvärr finns inte alla filmer man länkar till (http://www.unicell.se/BasStdVid/RegKunBet.html) men tanken är god.

    Jag förstår att programmet ser lite udda ut eftersom det finns både till Mac och Windows, men ‘tooltips’ och ‘context sensitive help’ har funnits i verktygslådan i minst femton år. Varför inte använda dem?

    Ett annat grundläggande fel är meddelande- och knapptext i dialogrutor; Om man ställer en fråga i en dialogruta måste knapparna kunna svara på frågan. Det ska inte vara meningen att användaren måste fundera på vad den höll på med och klura ut vad verbet i knapptexten får för påverkan på bokföringen.

    Om jag är en person som inte kan bokföring och inte är datorvan kan jag inte förväntas klicka på knappar bara för att se vad som händer.

    Dessa brister tar förmodligen mindre än en dag att ordna och jag förmodar att de skulle sälja fler system och/eller minska trycket på supportavdelningen.

    Som systemutvecklare vet jag att det skär i själen att få den här typen av återkoppling. Frågan är bara vad man gör med den. Man kan ta den till sig, förbättra systemet och växa som människa eller slå ifrån sig, attackera budbäraren och få ett dåligt rykte.

    Till sist en liten bokrekommendation: