MSDN i Sverige och gratis support

2007-10-31

    I dag lyssnade jag på MSDN Radio där de pushade lite för svenska MSDN och för att de med MSDN Subscriptions borde bli bättre på att använda de gratis supportärenden som ingår i abonnemanget.

    Jag har kontaktat supporten tre gånger och har ungefär samma intryck av alla försöken: Det tar för lång tid att komma i kontakt med någon som kan hjälpa till. Alla mina försök har berott på buggar i .NET Framework som jag inte fick reda på vid mina efterforskningar innan jag ringde Microsoft. Problemet jag fick var att ramverket inte är en produkt som står med på listan som första ledet i supporten har att tillgå. För att komma vidare fick jag helt enkelt hitta på ett fel i tex Visual Studio för att komma i kontakt med någon som kan titta på det riktiga felet och göra en ordentlig bedömning. Dessutom måste man, oftast, kunna isolera sitt problem i en liten applikation som man man skicka över till supportpersonen. Det kan ibland ta rätt lång tid att sätta upp en miljö som är så liten som möjligt och ändå återskapar felet. I ett av mina fall var det decimaltal som inte hanterade rätt av XMLConvert så det räckte med två rader kod. I ett annat var det en ASP.NET applikation som inte lyckades göra ‘impersonation’ i kombination med en specifik AD-installation. Det var betydligt svårare att återskapa.

    Min erfarenhet är sålunda att man förmodligen hittar lösningen på sitt problem snabbare med MSN Search eller Google om man inte stött på en bugg. Det kan i och för sig bero på min ‘kan själv’-mentalitet, men jag tycker supporten är absolut sista steget innan man ger upp.

    Eftersom jag i alla fall sitter hemma och pluggar Microsoft-teknik så passade jag på att titta in på ‘nya’ MSDN i Sverige och jag blev positivt överraskad. Jag kommer nog inte ha den som startsida, men den ligger helt klart med i veckoschemat. Bra gjort! Förut kändes svenska MSDN lite oengagerad, men nu känns MSDN lite mer närvarande på något sätt.