Synlighet (discoverability och findability)

2007-04-10

    Jag har hört, läst och tänkt en del på synlighet (discoverability och findability; Möjligheten att hitta och förstå funktioner i programvara.) på senare tid.

    Den här artikeln summerar det hela ganska bra. han diskuterar en del kring de begränsningar i användarnas valfrihet som uppstår när man prioriterar olika funktioner och tar grundläggande beslut åt användarna. Tex att göra ratten i en bil lättare att hitta än säkringsdosan.

    Jag tror dessa beslut inte bara har med användbarhet att göra, de är i själva verket vad som skiljer dig från dina konkurrenter. Du kan ha en miljon finesser men i slutändan är det standarduppsättningen som identifierar din produkt. Om du väljer att låta användaren konfigurera alla småsaker för att du inte vill/vågar ta designbeslut kommer din produkt framstå antingen som en superanvändares dröm, eller en ofokuserad röra.

    Eftersom man bara får en chans till ett första intryck är det ett svårt beslut för ett litet företag. Ska man sikta på de som tycker om ditt sätt att lösa det specifika problemet, eller ska man sikta på de som verkligen utforskar produkten och konfigurerar den efter eget tycke?

    Om du säljer till ‘vanliga’ konsumenter så gissar jag att det finns fler människor som föredrar en guidad upplevelse än det finns nyfikna utforskare. De nyfikna utforskarna är dessutom förmodligen uppdelade i två läger; Backpackers som vi ha många billiga valmöjligheter och expeditionister som betalar nästan vad som helst för att nå sitt mål.